Sporing / 4 hjulsudmåling

Undgå dækslid og unødigt brændstofforbrug/batteriforbrug

Kontrol eftersyn: Få kontrolleret, om din bil kan få gavn af en 4-hjulsudmåling kr. 90,-

4-hjuls udmåling kr. 795,-

Vidste du at 6 ud af 10 biler er ud af Sporing?

Hvis en bil er ude af sporing – uanset om det er en el- eller brændstof-bil – vil det gå ud over kørekomforten, sikkerheden, dit forbrug af brændstof eller din rækkevidde (elbil)

 

Tegn på at bilen er ude af sporing:
  • Bilen trækker til siden
  • Rystelser i rattet
  • Rattet føles tungt når det drejes
  • Ujævn slitage af dæk

 BOOK TID I DAG

Hvor ofte skal hjulvinklerne kontrolleres?

Som udgangspunkt bør du få kontrolleret bilens hjulvinkler efter 15000 km, eller en gang om året.
Du bør dog straks få kontrolleret bilens hjulvinkler og geometri, hvis du bemærker en eller flere af følgende punkter:

  • Bilen trækker til siden
  • Bilen kører ustabilt og/eller er svær at styre
  • Rattet ryster
  • Rattet føles tungt, når det drejes
  • Ujævn slitage af et eller flere dæk
  • Ved påkørsel af f.eks. kantsten

Hvordan justeres hjulvinkler?
Korrekt justeret hjulvinkler bevirker, at bilens hjulophængssystem fungerer korrekt. Bilen er behagelig at køre i, og sikkerheden er samtidig i top.

Indstilling af forhjulene efter ”løbslinjen”
Mange biler kan ikke justeres på baghjulene. Er skaden sket og et eller begge baghjul står forkert, kan disse fejl ofte rettes ved at udskifte defekte dele.

Med en Hunter 4-hjulsudmåling er det dog ofte muligt at kompensere for mindre fejl, ved at forhjulene bliver justeret i forhold til baghjulenes ”løbslinje”, hvilket er den linje, der dannes af retningerne, som baghjulene peger i.

Dermed kører bilen lige ud og rattet står lige. Denne justeringsmetode er den økonomiske løsning på en del forekommende fejl.

 

Indstilling af forhjulene efter den ”geometriske centerlinje”
Den ”geometriske centerlinje” er den linje, der løber igennem midtpunktet af for- og bagaksel.
Når en bil kan justeres på baghjulene sker dette efter den ”geometriske centerlinje”. Derefter justeres forhjulene efter samme linje.
Dermed optimeres bilens kørestabilitet, og alle fire hjul står herefter nøjagtigt paralelle (lige ud), samtidigt med,at rattet også står lige. Denne justeringsmetode er langt at foretrække, da den giver det bedste resultat.

Vigtig information om hjulvinkler

Bedre stabilitet på vejen!
Hjulvinklerne er en vigtig del af bilens undervogn, og de er med til at stabilisere bilens bevægelser og øger samtidig bilens styreegenskaber.

Fejl bør rettes med det samme!
For selv den bedste bilist kan det ske, at der påkøres en kantsten, eller at hjulvinklerne ændrer sig pga. helt normal slitage. Dette medfører, at et eller flere af dækkene slides skæve, og bilen kan herved begynde at trække til en af siderne.
For at undgå dette, samt for at spare dig for en slem økonomisk overraskelse grundet utilsigtet dækslitage, bør hjulvinklerne løbende kontrolleres.

Undgå at dine dæk slides skæve!
Bilens styretøjsdele og dæk skal løbende undersøges for mekaniske skader og skæv slitage. Slidte styretøjsdele og skævt slidte dæk forringer bilens køreegenskaber. Derfor skal skadede dele og skæve dæk altid udskiftes. Efter udbedring og grundig kontrol, udmåles hjulvinklerne med en computerstyret 4-hjulsudmåler. Denne 4-hjulsudmåling giver oplysninger om hjulenes vinkler, og hvor meget vinklerne evt. står uden for de styretøjsmål fabrikanten foreskriver. Derefter kan vinklerne justeres, så de atter er inden for fabriksmål.

Med 4-hjulsudmåling sparer du penge på dæk og brændstof!
Skæve hjulvinkler fører altid til øget dækslitage og øget brændstofforbrug samtidigt med, at køresikkerheden forringes. Derfor er det altid en god investering, at få hjulvinklerne løbende kontrolleret.

Sporing af el-bil kan “hive” flere kilometer ud af batteriet

Hos elbil-ejere er der stor opmærksomhed på bi­lens strømforbrug, og mange elbil-bilister holder under kørslen skarpt øje med, hvornår de skal lade igen. Derfor betyder det meget, at man kan hive nogle flere kilometer ud af batteriet, og det kan en sporing hjælpe med til, for­tæller Kenneth G. Larsen, projektchef hos Würth, og uddyber:

– Fordi elbiler er ret tun­ge, har det stor betydning, at styretøjet er justeret rig­tigt. Det er også derfor, at mange elbil-producenter
anbefaler en sporing en til to gange om året afhængig af fabrikant. På den måde kan bilerne bedre leve op til den fabriksoplyste ræk­kevidde.